1227,986 km/h ? tyle wynosi wciąż aktualny rekord prędkości na lądzie, ustanowiony 15 października 1997 roku przez Andy Greena. Już w tym roku ma zostać pobity. Wszystkie środki smarne wykorzystane w projekcie pochodzą od firmy Castrol.
Andy Green spróbuje poprawić swój dotychczasowy rekord bolidem Bloodhound SSC, który jest skrzyżowaniem samochodu wyścigowego i samolotu. Obecnie trwają nad nim prace, którymi kieruje Richard Noble. Miejscem próby będzie Hakskeen Pan w RPA, a wyzwanie zostanie podjęte latem.
Pojazd Bloodhound będzie wykorzystywał zarówno specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie wykorzystany olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Nie wolno zapomnieć również o oleju Castrol EDGE ? jego zadaniem będzie smarowanie silnika Jaguara, który służy jako? pompa do paliwa rakietowego.
?Produkty Castrol, także te z najnowszą technologią Titanium FST?, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież jest to wciąż samochód? ? mówi Richard Noble. ?Nasza współpraca trwa już wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w latach 20. XX wieku? ? dodaje.
Skrót SSC w nazwie pojazdu oznacza ?supersonic car? czyli samochód naddźwiękowy. Bloodhound SSC dysponuje mocą 135 tys. KM, sześciokrotnie większa od tej, jaką dysponują wszystkie samochody Formuły 1, startujące w jednym wyścigu. To pozwoli mu przekroczyć prędkość dźwięku. By uzyskać taką moc i pobić rekord prędkości Richard Noble sięgnął po silnik odrzutowy, zespół rakiet i środki smarne Castrol.
Oprócz poprawienia rekordu prędkości na ziemi latem 2015 roku, Andy Green chce rok później dokonać czegoś jeszcze bardziej imponującego ? przekroczyć barierę 1000 mil/h (1609 km/h). Obie próby będą wyjątkowym testem dla kierowcy i maszyny, a sukces uda się osiągnąć tylko wtedy, gdy będą idealnie zsynchronizowani.
Castrol, jeden z wiodących producentów środków smarnych, od wielu lat wspiera pionierów podczas ich prób bicia rekordów prędkości. Firma ma na koncie współpracę przy 21 rekordach, a pierwszy z nich ustanowiono na początku lat 20. XX wieku. Na liście rekordzistów, którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Bluebird i Thunderbolt.
Najnowszy rozdział historii współpracy przy biciu rekordów prędkości z marką Castrol został napisany przez Richarda Noble?a w 1983 roku (pojazd Thrust 2) i 14 lat później ? Andy Greena, w samochodzie Thrust SSC. Obaj chcą zapisać kolejne strony dzięki Bloodhoundowi SSC, smarowanemu przez Castrol EDGE. ?Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspierać projekt Bloodhound. To partnerstwo daje nam możliwość zaprezentowania naszych produktów i wyznaczenia nowych standardów, by kolejny raz przesunąć granice? ? mówi Paul Waterman, prezes Castrol.
21 rekordów prędkości na lądzie z udziałem marki Castrol
Rok | Kierowca (pojazd) | Miejsce | Prędkość zarejestrowana |
1922 | Kenelm Lee Guinness (Sunbeam) | Brooklands (Wlk. Brytania) | 133,75 mil/h (215,25 km/h) |
1924 | Ernest Eldridge (Fiat) | Arpajon (Francja) | 145,89 mil/h (234,79 km/h) |
1924 | Malcolm Campbell (Sunbeam) | Pendine (Wlk. Brytania) | 146,16 mil/h (235,22 km/h) |
1925 | Malcolm Campbell (Sunbeam) | Pendine (Wlk. Brytania) | 150,76 mil/h (242,62 km/h) |
1926 | Henry Segrave (Sunbeam) | Southport (Wlk. Brytania) | 152,33 mil/h (245,15 km/h) |
1927 | Malcolm Campbell (Napier-Campbell) | Pendine (Wlk. Brytania) | 174,88 mil/h (281,44 km/h) |
1927 | Henry Segrave (Sunbeam) | Daytona Beach (USA) | 203,79 mil/h (327,97 km/h) |
1928 | Malcolm Campbell (Napier-Campbell) | Daytona Beach (USA) | 206,95 mil/h (333,05 km/h) |
1928 | Ray Keech (Triplex) | Daytona Beach (USA) | 207,55 mil/h (334,02 km/h) |
1929 | Henry Segrave (Golden Arrow) | Daytona Beach (USA) | 231,36 mil/h (372,34 km/h) |
1931 | Malcolm Campbell (Bluebird) | Daytona Beach (USA) | 246,09 mil/h (396,04 km/h) |
1932 | Malcolm Campbell (Bluebird) | Daytona Beach (USA) | 253,97 mil/h (408,73 km/h) |
1933 | Malcolm Campbell (Bluebird) | Daytona Beach (USA) | 272,46 mil/h (438,48 km/h) |
1935 | Malcolm Campbell (Bluebird) | Daytona Beach (USA) | 276,82 mil/h (445,50 km/h) |
1935 | Malcolm Campbell (Bluebird) | Bonneville (USA) | 301,13 mil/h (484,62 km/h) |
1937 | George Eyston (Thunderbolt) | Bonneville (USA) | 312,00 mil/h (502,12 km/h) |
1938 | George Eyston (Thunderbolt) | Bonneville (USA) | 345,50 mil/h (556,03 km/h) |
1938 | George Eyston (Thunderbolt) | Bonneville (USA) | 357,50 mil/h (575,34 km/h) |
1983 | Richard Noble (Thrust 2) | Black Rock (USA) | 633,47 mil/h (1019,47 km/h) |
1997 | Andy Green (Thrust SSC) | Black Rock (USA) | 714,144 mil/h (1149,303 km/h) |
1997 | Andy Green (Thrust SSC) | Black Rock (USA) | 763,035 mil/h (1227,986 km/h) |
dostarczył infoWire.pl