Zakręt

Mała firma transportowa zaoszczędzi nawet 100 tys. zł rocznie

Mała firma transportowa zaoszczędzi nawet 100 tys. zł rocznie
Materiał prasowy, 28.01.2020 r. Mapa dla ciężarówek Mała firma transportowa zaoszczędzi nawet 100 tys. zł rocznie Proces projektowania podróży jest jednym z najistotniejszych elementów w

Materiał prasowy, 28.01.2020 r.
Mapa dla ciężarówek
Mała firma transportowa zaoszczędzi nawet 100 tys. zł rocznie

Proces projektowania podróży jest jednym z najistotniejszych elementów w całym łańcuchu dostaw. Dzięki dobrze zaplanowanym trasom przejazdów TIRów, w skali roku przewoźnik może zaoszczędzić nawet 15 proc. na kosztach paliwa. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie nowoczesnych map i technologii, które ułatwią wyznaczenie trasy odpowiedniej dla ciężarówek.
Nawigacja dla ciężarówek to za mało
„Tir wjechał w wiadukt” informują tytuły medialnych komunikatów m.in. z Gdańska, Łodzi, Warszawy, (…) traktujące o pojazdach ciężarowych, których wysokość nie pozwoliła pokonać obranej trasy. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy taka informacja pojawiła się na ponad dwóch tysiącach polskojęzycznych stronach www. Jak się okazuje – nadzieja, że droga wyznaczona przez tradycyjny GPS pozwoli ciężarówce na swobodny przejazd może okazać się złudna. Aby brutalnie nie przekonać się o ograniczeniach infrastrukturalnych względem swojej floty, warto rozważyć wyposażenie logistyka w system zawierający mapę ciężarową. Pozwoli ona na precyzyjne wyznaczenie korytarza, uwzględniając: wysokość i szerokość pojazdu, dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, nacisk na osie czy ograniczenia dotyczące przewozów ADR.
Mapa dla ciężarówek – oszczędność czasu i pieniędzy
– Mapy z atrybutami ciężarowymi znajdujące się w rozwiązaniach telematycznych pozwalają zaoszczędzić nawet kilkanaście procent na kosztach paliwa. Planowanie z uwzględnieniem tych danych znacznie usprawnia procesy wyznaczanie tras – mówi Marta Staniszewska, specjalista ds. wdrożeń i szkoleń marki GBOX.
Rys.1. Wyliczenie oszczędności wynikającej z zastosowania narzędzi telematycznych.

Oprac: GBOX, na podstawie danych jedno z klientów

Kluczowym celem każdego właściciela firmy transportowej jest organizacja optymalnego i efektywnego przewozu z uwzględnieniem czasu i kilometrów niezbędnych do jego realizacji. Jeszcze do niedawna do jego realizacji wystarczała standardowa nawigacja dla samochodów osobowych. Jednak zmiany technologiczne i infrastrukturalne spowodowały, że dynamiczny rozwój branży transportowej, narzędzi i możliwości – w tym systemów telematycznych – daje możliwości dokładniejszej i bardziej ekonomicznej

A to już wiesz?  Czy Europa nadal lubi polskie ciężarówki? Branża transportowa – przegląd 15 lat w UE

dla przewoźnika realizacji frachtu. Taki system uwzględnia wszelkie ograniczenia dla większych pojazdów, co pozwala od razu na obranie optymalnej trasy, bez ryzyka nadrabiania kilometrów z powodu np. wiaduktu o niższej wysokości, niż naczepa, czy też ograniczeń wagowych.
Mapy dla osobówek vs. mapy dla ciężarówek
– Narzędzia wykorzystujące mapy dla samochodów ciężarowych, są w stanie zaplanować trasę uwzględniając te czynniki, dzięki którym kierowcy unikną problemów wynikających z ograniczeń infrastruktury – dodaje Marta Staniszewska, GBOX.
Rys. 2. Mapa dla osobówek vs. mapa dla ciężarówek
Mapa dla osobówek Mapa dla ciężarówek
Szacowany czas podróży + +
Wskazanie dopuszczalnej DMC – +
Wskazanie dopuszczalnego nacisku na osie – +
Wskazanie dopuszczalnej wysokości pojazdu – +
Wskazanie dopuszczalnej szerokości pojazdu – +
Długość wyznaczonej trasy + +
Możliwość oznaczenia / etykietowania pojazdów + +
Wskazanie ograniczeń dla pojazdów ADR – +
Widok satelitarny + +
Możliwość utworzenia POI + +
Informacja o odległości do pojazdów + +
Oprac: GBOX

Kontrola położenia pojazdów i nie tylko…
– Przewoźnicy, którzy korzystają z naszych narzędzi wyposażonych w mapy dla ciężarówek podkreślają, że monitorowanie realizacji przewozu jest dla nich bardzo cenne, gdyż dzięki temu mogą na bieżąco szacować czas dotarcia do celu. Często używają informacji o dokładnej lokalizacji na widoku satelitarnym i podglądu Street View. Ponadto klienci, których flota posiada komputery pokładowe, mają możliwość przesyłania wytyczonego korytarza (już z uwzględnieniem atrybutów ciężarowych) bezpośrednio do nawigacji, z której korzysta kierowca, co znacznie usprawnia wewnętrzne procesy – poprzez m. in. skrócenie czasu dojazdu do miejsca docelowego – mówi Marta Staniszewska.
Rys. 3. Mapa dla ciężarówek w systemie GBOX

Źródło: GBOX
Bezpieczeństwo floty – kosztowne i ryzykowne błędy
Dzięki mapie dla ciężarówek, osoba planująca trasę otrzymuje realną, aktualną informację na temat ograniczeń, utrudnień, które może napotkać pojazd ze względu na swoje atrybuty. Pomaga to w dookreśleniu problemu i rozwiązaniu go za pomocą wytyczenia nowego korytarza.
Konsekwencją posługiwania się mapą przeznaczoną dla pojazdów osobowych może być pokierowanie trucka drogą, której pojazd nie będzie w stanie pokonać. Mapa uwzględniająca wysokość, szerokość, maksymalny ciężar, czy też inne obostrzenia dla większych pojazdów – ogranicza praktycznie do minimum możliwość popełnienia błędu. Dzięki funkcji bieżącego monitorowania realizacji przewozu, istnieje możliwość szybkiego reagowania na wszelkie odchylenia takie jak zjechanie z trasy.
Wprowadzenie zmian w przedsiębiorstwie na rzecz map z uwzględnieniem atrybutów ciężarowych może początkowo wymagać wdrożenia pracowników biura, jak i przestawienia się kierowców na nowe rozwiązanie. Jednak rzeczywiste korzyści są widoczne niemalże od razu – przy planowaniu pierwszej podróży. Logistycy i kierowcy docenią szereg ułatwień, natomiast właściciele firm dostrzegą oszczędności i usprawnienie procesów i zarządzania przejazdami.

A to już wiesz?  Truckerzy też mają swój dzień

– Współczesne przedsiębiorstwa transportowe stoją przed szeregiem wyzwań, przy których wsparciem są inteligentne rozwiązania telematyczne – oparte o odpowiednie mapy. Dzięki nim, już wkrótce obrazki takie jak zakleszczona pod mostem naczepa TIR’a będzie można obejrzeć jedynie jako instalację artystyczną na gdańskim Dolnym Mieście w postaci LKW Gallery – podsumowuje Marta Staniszewska z GBOX.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy