Data publikacji: 19.01.2021
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Zakup ciężarówki w 2021 roku – jakie trendy mogą pojawić się na rynku?
Kategoria: ,
Przedsiębiorcy transportowi zaczynają coraz lepiej odnajdywać się w pandemicznej rzeczywistości. Idą za tym zakupy nowych ciężarówek. Na co więc powinni przygotować się przewoźnicy, którzy w 2021 chcą doposażyć swoją flotę? Według raportu Trends Transforming The Trucking Industry Outlook in 2021, przygotowanego przez Linchpin oszczędzanie na nowych technologiach przy zakupie pojazdów do przedsiębiorstw transportowych będzie tylko pozornym „ucięciem” kosztów. Tomasz Czyż, ekspert GBox z Grupy INELO podpowiada, jakimi kryteriami powinniśmy kierować się dobierając nowe ciężarówki.
Przedsiębiorcy transportowi zaczynają coraz lepiej odnajdywać się w pandemicznej rzeczywistości. Idą za tym zakupy nowych ciężarówek. Na co więc powinni przygotować się przewoźnicy, którzy w 2021 chcą doposażyć swoją flotę? Według raportu Trends Transforming The Trucking Industry Outlook in 2021, przygotowanego przez Linchpin oszczędzanie na nowych technologiach przy zakupie pojazdów do przedsiębiorstw transportowych będzie tylko pozornym „ucięciem” kosztów. Tomasz Czyż, ekspert GBox z Grupy INELO podpowiada, jakimi kryteriami powinniśmy kierować się dobierając nowe ciężarówki.
Polscy przewoźnicy po niepewnej pierwszej połowie zeszłego roku już odważniej patrzą w przyszłość. Według danych z systemu telematycznego GBox mimo chwilowego spadku przejechanych kilometrów na przełomie marca i kwietnia, reszta roku oraz perspektywy rozwoju na 2021 zachęciły do inwestycji w rozwój floty lub jej wymiany na inną markę. W kontekście rosnących wymagań środowiskowych można przypuszczać, że wkrótce wśród przewoźników wzrośnie zainteresowanie pojazdami z ekologicznym źródłem zasilania. Największy wzrost sprzedaży eksperci Grupy INELO przewidują w segmencie ciężarówek wyposażonych w LNG, które przebojem wdzierają się na rynek, czego dowodzą kolejne doniesienia o zakupie kilkudziesięciu pojazdów przez nowych przedsiębiorców transportowych.
– Kupowanie coraz większej liczby aut to znak nowych czasów. Warto zauważyć, że niekoniecznie będą one dokonywane przez jednego przedsiębiorcę transportowego. Uważam, że trendem staną się zakupy grupowe finalizowane przez mniejszych przewoźników. To pozwoli im wynegocjować dużo lepsze warunki umowy czy finansowania. Przedsiębiorcy transportowi coraz częściej zrzeszają się w mniej lub bardziej formalnych organizacjach. W ten sposób budują sieć kontaktów i wspólnie szukają oszczędności – komentuje Tomasz Czyż, ekspert GBOX, Grupa INELO. – Przy kupowaniu nowych pojazdów, jeżeli nie korzystamy z puli pojazdów stojących na „stocku” producenta, warto zastanowić się nad odpowiednim ich doposażeniem, tak aby miejsce pracy i odpoczynku kierowców, czyli kabina, było jak najbardziej komfortowe – twierdzi Tomasz Czyż i dodaje, że dobrze wyposażony pojazd z mocnym silnikiem jest wizytówką firmy, którą łatwiej odsprzedać po okresie użytkowania.
Niezależnie od tego, na zakup której generacji zdecyduje się przedsiębiorca, eksperci podkreślają, że nową flotę warto wyposażyć w pakiet narzędzi, które od pierwszych kilometrów pozwoli zbierać informacje o pojeździe i dostarczyć dane, które umożliwią optymalizację tras i czasów przejazdu – również w czasie rzeczywistym. Mowa tu o telematyce, czy integracji z systemem TMS. Zakup nowej floty to dobra okazja by zainwestować również w nowe technologie transportowe, które pozwolą zwiększyć konkurencyjność danego przedsiębiorstwa i jednocześnie zamortyzować koszt związany z powiększeniem floty.
Droższy pojazd się opłaci
Ze względu na rosnące wymagania techniczne i prawne dotyczące transportu można się spodziewać, że ceny pojazdów będą sukcesywnie, choć w powolnym tempie, rosnąć. Ostatnie miesiące to czas premier kolejnych generacji pojazdów: od drobnych liftingów po wprowadzanie bardziej zaawansowanych konstrukcji, innowacje technologiczne i rozwiązania poprawiające komfort prowadzenia. W ten sposób do portfolio sprzedażowego producentów trafiają często modele obecnej (droższej) generacji oraz poprzedniej, które można już kupić w atrakcyjnej cenie. W zależności od planowanego czasu użytkowania na wstępie warto przeanalizować późniejszą wartość sprzedaży pojazdu po zakończeniu finansowania. Może się wówczas okazać, że nowszy model, pomimo wyższej ceny zakupu, po kilku latach leasingu pozwoli na korzystniejsze rozliczenie całej inwestycji.
Polska czy zagranica – gdzie kupować?
W zależności od tego, na jaki pojazd zdecyduje się przewoźnik, warto rozważyć, czy zakup będzie opłacał się bardziej w Polsce, czy u naszych zachodnich sąsiadów. Poza krajem zazwyczaj poszukuje się modeli spełniających normę Euro 5 i Euro 6 producentów premium – szczególnie popularnych w świetle obowiązującej dla ciężarówek od 2022 normy 6D ISC-FCM.
– W przypadku zakupu pojazdów nowych w zdecydowanej większości ma to miejsce na terenie Polski. Jest to po prostu operacyjnie prostsze i opera się na bliskiej oraz partnerskiej relacji z dealerami. Zakup pojazdów używanych najczęściej odbywa się w zachodniej Europie: główne rynki to Niemcy, Holandia, Francja – komentuje Tomasz Czyż. – Wiele pojazdów za zachodnią granicą można kupić od pierwszych właścicieli. Często są to auta po kontraktach serwisowych, czyli regularnie serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi producenta pojazdu – podsumowuje.
Bezpieczeństwo kierowcy coraz ważniejsze
Biorąc pod uwagę to, jak z zewnątrz prezentują się kabiny pojazdów ciężarowych, można mieć wrażenie, że ich rozwój stanął w miejscu – to wciąż ta sama, mało opływowa bryła z mniejszymi lub większymi zabiegami stylistycznymi. Największe zmiany zachodzą jednak pod maską i szoferce. Kierowcy mają do dyspozycji coraz więcej systemów bezpieczeństwa: inteligentne radary, automatyczne hamowanie przed przeszkodami, zaawansowane tempomaty, asystentów pasa ruchu, czy światła w technologii LED.
– Musimy pamiętać, że nowe technologie mają służyć w dużej mierze kierowcy. Dzięki nim poprawia się komfort jego pracy i bezpieczeństwo wielogodzinnych i męczących przejazdów, podczas których łatwo o chwilę nieuwagi – podsumowuje Tomasz Czyż.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: